Хамлет

Уобичајен

ХАМЛЕТ (вежбе)

  Код куће

1. Прочитај текстове, настојећи да ухватиш смисао. Издвој:

– оно што је теби занимљиво за размишљање;

– оно што ти се чини важним као критичарев суд;

– оно што је, по теби, проблематична изјава.

2. Цитирајмо Шекспира. Увек треба цитирати Шекспира.

за зло: драм зла

Све племенито биће понизи

до сопствене срамоте.“ 

Убиство:

Убиство, које прљаво је увек,

и онда кад је оно најбоље

о злочинцима – хуљама:

Треба да запишем

да се неко може смејати, и смејат,

 и опет бити зликовац;

немоћ: Ово време је

изашло из зглоба. О проклетство, срам,

 што сам рођен да га ја поправљам сам!

доживљај сопствене бесконачности:

Ах, Боже мој: ја бих се могао затворити у орахову љуску, па се ипак сматрати краљем бескрајног простора, само кад не бих имао ружних снова.

лицемерје: – „јер то је

већ и сувише познато да лицем

 на молитву спремним, изразом побожним пошећеримо и самог ђавола.“

ГОСПОДЕ, МИ ЗНАМО ШТА СМО, АЛИ НЕ ЗНАМО ШТА МОЖЕМО БИТИ.

            Показало се да су Шекспирова дела једнако погодна за филмску адаптацију као и за позоришну. Било је музичких адаптација, каква је Момци из Сиракузе (Комедија забуне),  Прича са западне стране (Ромео и Јулија) и Повратак на забрањену планету (Бура). Шекспир је често обимно цитиран у филмовима: Мој лични Ајдахо (Хенри IV), Витнејл и ја (Хамлет) и Интервју с вампиром (Отело). Сабрана дела имају важну улогу у Ратовима звезда IV. Тако је и на малом екрану.

На почетку прве серије Би-Би-Сијеве ТВ комедије „Црна гуја“ („са додатним дијалозима Вилијама Шекспира“), Питер Кук игра Лоренса Оливијеа који игра Ричарда III. Прва епизора нарочито обилује искривљеним цитатима из многих Шекспирових комада. Кад се пажљивије погледа, све врви од алузија и пародија: експлицитних као у филму Заљубљени Шекспир или имплицитних, као у Дизнијевом Краљу лавова (Хамлет)

Хамлет у Малом речнику надреализма

Краљ: Но, Хамлете, где је Полоније?

Хамлет: На вечери.

Краљ: На вечери? Где?

Хамлет: Не тамо где он вечера, но тамо где њега вечерају.

Оваква духовитост могла би фигурирати у Малом речнику надреализма. Има исту стилистику. И исто тако два дна, од којих је једно подругљиво, а друго окрутно. То је нови узор позоришта суровости и ироније.“Јан Кот

На основу овог примера, покушај да у тексту „Хамлета“ пронађеш још „корисних“ стихова који ти се чине занимљивим и савременим.

 

Стихови из Шекспирових дела нашли су место и на зидовима, зидићима, плотовима, разним оградама, жардињерама Београда.

ИМА НЕШТО ТРУЛО У ДРЖАВИ ДАНАСКЕ!

 Драма у три чина која нам се догађа с времена на време.

3. Хамлет је мистична представа. Увек нова и изазовна за сваку генерацију. Покушај да измашташ радњу свог Хамлета на основу предложених сижеа.

               Гангстерски Хамлет или настави причу….

Организација одлучује да изврши атентат. Бива подробно начињен план акције: место, атентатори, одбрана, резерве, правац бекства. Затим треба поделити улоге. Ти ћеш стајати на том и том углу и подићи марамицу кад угледаш сиви аутомобил. Одвешћеш се до З и донећеш сандук са бомбама до капије бр. 12. Ти ћеш пуцати у В и бежати у правцу М. Задаци су подељени, улоге одређене. Чак и гестови су одређени. Али младић који треба да пуца у правцу Н, могао је претходне вечери читати Рембоа или пити вотку, или чинити једно и друго. Може да буде млад филозоф или обичан кавгаџија. У моменту акције он се запита: Убити или не убити? Девојка која донесе бомбе може бити несрећно заљубљена или може очајно да се пушта са свима редом. Или да чини и једно и друго. План атентата због тога неће бити промењен. Сценарио остаје исти.

            Хамлет – син савременог политичара

„Тужни дечак с књигом у руци…“ веома лако га можемо замислити у црном џемперу и плавим фармерицама. Књига коју држи у руци неће бити Монтењ, него Сартр, или Ками, или Кафка. Студирао је у Паризу или Бриселу, а можда чак, као прави Хамлет – у Витембергу. Вратио се /…/ пре три-четири године. Пун је сумњи, цео свет се може свести на неколико простих тврдњи. Понекад га муче мисли о начелној апсурдности постојања.

Овај последњи, најсавременији Хамлет, вратио се у земљу у тренутку напетости. Очев дух захтева од њега да се освети. Пријатељи очекују да поведе борбу за престо. Он хоће да отпутује натраг. Не може. Сви га увлаче у политику. Уловљен је. Нашао се у присилној ситуацији. У ситуацији која му је наметнута, коју не жели. Тражи унутрашњи размак, неће да дозволи да га одреде. Најзад прихвата избор који му намећу. Али прима га само у сфери чина, у деловању. Ангажован је, али само у ономе што ради, не у оном што мисли. Такође зна да је свако деловање једнозначно. Али неће да се помири с једнозначношћу разлога. Али неће да се помири с једнозначноћу разлога. Неће да пристане на изједначење теорије и праксе.

Унутрашње је изгладнео. Живот сматра нечим унапред изгубљеним. Више би волео да се искупи из те велике игре, али је лојалан према њеним правилима. Зна да „иако човек ради оно што хоће, одговара за свој живот“. И да „није важно шта је с нама учињено, важно је само шта смо сами учинили с оним што је учињено с нама“. Цитате наводим из Сартра. Понекад му се чини да је егзистенцијалист. Зна да „смрт претвара живот у преодређење“. Читао је Марлоову „Људску судбину“. Хамлетизовање овог савременог Хамлета одбрана је унутрашње слободе, коју он назива слободним размаком. Тај Хамлет највише од свега се боји једнозначног одређења. Неће ни по коју цену да буде каталогизован. Али да делује мора.

Офелија може да буде очешљана као Леонардова Дама с хермелином, или да носи распуштену косу, или сплетену у перчин или везану у коњски реп. Она такође зна да је живот унапред изгубљен. И у своју партију са животом неће да улаже превише. Случајеви је присиљавају да игра изнад својих могућности. Њен дечко умешао се у велику политику. Спавала је с њим. Али она је министрова кћи, и послушна кћи. Пристаје да отац прислушкује њен разговор с Хамлетом. Можда жели да га спасе. Упада у клопку. Догађаји су је гурнули у ћорсокак из кога нема излаза. Обичној девојци која је волела свог младића сценарио историје одредио је овог пута трагичну улогу.

4. Истаживања за неуморне:

                       Поређење стихова: Шекспиров Хамлет и савремени Хамлети!

Упоредите ове стихове са стиховима Шекспировог дела. Укажи на проблеме које дотичу оба песника. Да ли би и коме ове стихове могао да одрецитује Шекспиров Хамлет?

Ово време јеизашло из зглоба. О проклетство, срам, што сам рођен да га ја поправљам сам! (1/5)  …нисам био задовољан својом ролом, истином голом и причом што одавно моја није.
Умрети – спавати-ништа више- реци/ да спавањем се сврши срца бол/и хиљадама животних потреса/наследних месу), ето то је циљ/и предано му тежи ти. Умрети,/спавати – спавати- можда сањати! … Јер ко би подно светске шибе, руге, неправде силних и злоставе гордих,/ и обест власти, понижења које/од невредних трпи стрпљива заслуга, – /кад сам себи можеш слободу да даш/ и голим ножићем? Склапам очи, још корак и крај,а ти, свете, и даље лај о томе ко сами каква сам наказа.Дечја игра папира и маказа –

сечеш или будеш посечен,

тешким речима опечен,

иако ми је задња вечер,

остаћу недоречен…

 

Размишљај о сличности мотива који обрађују Шекспир и један наш репер.

Има нешто труло у држави Данској. Србија, кућа на промаји.
Упиши одговарајуће стихове из дела: …твој пут је сам мала глуманешто факат гризе системал’ то нису политичке кризе, ти си тај вирус.Ти си минус, црна рупа наших редова

и нема промена док коров иде против корова.

Из порива што је данас тако урбано бити урбан

а управо ти си нула у празно клизи сутра. /…/

Другачији клинци малог града готивна клошаријана

одједном се будиш с итањем да л’ то смисла има данас.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s